Werkwijze
Het traditionele leerstofjaarklassensysteem (groepen 1 t/m 8), dat de leerstof als uitgangspunt neemt en de leerlingen in groepen verdeelt op basis van hun leeftijd, past volgens wetenschappers niet meer bij het zo optimaal mogelijk vormgeven van onderwijs. Het verzorgen van passend onderwijs binnen het leerstofjaarklassensysteem knelt en leidt tot steeds meer werkdruk. We kunnen beter onderwijs bieden als het uitgangspunt van ons onderwijs de ontwikkeling van het kind centraal stelt.
We sluiten ons bij deze gedachte aan en gaan daarom,
om bovenstaande doelstellingen te bereiken, in de komende jaren steeds meer werken in samenwerkende groepen. De eigen groep (basisgroep) kan enkelvoudig zijn (dus met leerlingen van hetzelfde leerjaar), maar ook een combinatiegroep zijn van twee leerjaren. Binnen de samenwerkende groepen werken meerdere professionals samen om de kinderen te begeleiden. Kinderen kunnen dus op een dag met meerdere professionals te maken krijgen. Professionals zijn niet alleen maar leerkrachten, maar kunnen ook ondersteuner zijn.
De samenwerkende groepen werken met elkaar samen om het onderwijs voor de kinderen zo passend mogelijk te maken. Diverse vakken zullen dan ook steeds meer groepsoverstijgend aangeboden worden tijdens instructies en verwerkingsblokken. De kinderen weten wanneer en welke instructies zij hebben (en bij welke leerkracht/onderwijsondersteuner).
Voordelen van deze werkwijze:
- Kinderen krijgen steeds meer het aanbod dat aansluit bij hun niveau en onderwijsbehoeften. Dit zorgt voor meer actieve betrokkenheid en motivatie bij het kind, maar ook voor meer leeropbrengsten.
- Er komt meer tijd en ruimte om alle kinderen te bedienen, ook zij die iets meer zorg of verdieping nodig hebben of juist een extra uitdaging zoeken.
- Leerkrachten worden samen verantwoordelijk voor meerdere kinderen, wat zorgt voor een breder beeld en overleg over keuzes in aanbod en aanpak om aan te sluiten bij wat het kind nodig heeft.
- Medewerkers kunnen meer kinderen dan alleen hun eigen groep laten profiteren van zijn/haar specifieke kwaliteiten.
De ruimtes in het gebouw worden optimaal benut en ingezet als leerpleinen.